Hoe kies je een therapeut?

Wat doet een therapeut?

Een therapeut, of counselor, doet een aantal dingen:

  • Stellen van de diagnose. Naar aanleiding van jouw verhaal vertel ik je binnen welk klachtenprofiel je valt. Voor veel mensen is het fijn om te weten wat er precies speelt. Ik geef je informatie, leestips en help je te begrijpen wat het precies betekent.
  • Helpen je te ontdekken wat jij er aan kunt doen. Dat is namelijk bij iedereen anders. Bij verschillende klachten passen verschillende manieren om er mee om te gaan. Welke bij jou past hangt af van jouw eigen vaardigheden en talenten. Ik doe dan ook mijn best niet alleen je klacht, maar vooral ook jou goed te leren kennen.
  • Helpen met het werken aan jouw klacht. Als we weten wat de klacht is en hoe jij er mee om kunt gaan, kun je aan de slag. Een innerlijk proces of situatie veranderen is hard werken. Vaak zijn oude patronen en persoonlijke ‘valkuilen’ heel hardnekkig. Toch zul je al snel merken dat je resultaat boekt. Dat resultaat beschrijf ik graag als innerlijke groei. Eigenlijk groei je van je klacht weg. Je ontdekt jezelf opnieuw, weet beter wat je wilt en hebt meer grip op je eigen leven. Daarmee levert een behandeling doorgaans meer op dan alleen klachtherstel, al is dat natuurlijk wel het belangrijkste.

Client en counselor

Samenwerken met een therapeut kun je misschien nog het beste zien als een project. En dat project ben jij. Met de vakkennis, het inzicht en de analyse van de therapeut en jouw inzet en motivatie zul je het moeten doen. Naast dat een therapeut een vakman of -vrouw moet zijn, moet je er dus ook goed mee kunnen samenwerken. Jullie moeten elkaar goed begrijpen. Nu is het zo dat therapeuten getraind zijn in het behandelen van heel verschillende mensen. In de regel zul je merken dat de therapeut heel goed jouw taal kan spreken. Toch is de ‘klik’ niet vanzelfsprekend en wel nodig voor het succes van de behandeling.

Hoe kies je een therapeut?

Kijk om te beginnen altijd of de therapeut goed opgeleid is en of hij of zij is aangesloten bij een beroepsvereniging. Vervolgens moet je bepalen of de therapeut bij je past. Het beste kun je dat doen door een afspraak te maken. :

Over het algemeen is bijvoorbeeld een registratie bij de Algemene Beroepsvereniging voor Counselors een goede graadmeter. De derde is het belangrijkst en ook het lastigst. Door te doen wat je nu doet, een website napluizen, kom je veel te weten over de stijl van werken en de persoon. Dat is belangrijk, want je gaat samenwerken, dus dan moet je elkaar wel liggen. Kom je er zo niet uit, dan kun je in je omgeving navragen en ook je huisarts kan je goed op weg helpen. Als je een goed gevoel hebt bij een therapeut, aarzel dan niet een afspraak te maken, of eens te bellen of mailen, je zit helemaal nergens aan vast.

Herkenbaar?

Als je meer wilt weten over of heb je een specifieke vraag over jezelf, bel me dan even voor een afspraak of stuur een e-mail naar Therapie Roosendaal – Edo Mathijssen.